Apartmani Beograd - Savamala i Beograd na vodi
Dragi putnici namernici - koliko ste se samo puta nervirali oko toga da li ćete stići na autobus ili voz na vreme, samo zato što ste bili smešteni u nezgodnom delu grada, previše udaljeni od stanice? To je nažalost česta pojava svuda, ne samo u Beogradu. Zbog toga, Savamala je jedan veoma popularan deo grada kada je u pitanju smeštaj turista.
Ušuškan je udobno između reke, kosančićevog Venca i Kalemegdana, a uz to je pritom i od velikog istorijskog značaja. Prostire se na dve opštine, Savski Venac i Stari grad, i njegova čuvena centralna ulica se zove Karađorđeva. Savamala sa Karađorđevom ulicom je od izuzetnog značaja za seobraćaj u Beogradu - uzduž paralelna sa železničkom prugom i tramvajskim šinama, sa ulicom koja povezuje veći deo grada uz pomoć brojnih linija javnog prevoza, kao i glavnom železničkom stanicom u neposrednoj blizini.
Istorija ovog naselja datira još iz vremena Austrougarske, a uticaji se i dan-danas vide od strane kako njih, tako i Turaka, pa sve do urbanizacije koja počinje u 19. veku. Naselje se uglavnom bavilo trgovinom, zbog blizine reke. To je dolazilo, međutim i uz određene rizike: naime, zbog iste te blizine reke, Savamala je neretko bila poplavljena sve do savremenih vremena, gde je zadnja velika poplava zabeležena 2006. godine.
![]() |
Ako je verovati medijima, Beograd na vodi bi trebao da bude u rangu sa mnogim drugim svetskim Waterfront-ovima. |
Međutim, početkom 20. veka, izgradnja železnice je uticala na to da se naselje pomeri unazad i napravi mesta za prugu. Tada je počeo niz smišljanja urbanističkih planova, koje, nažalost niko u zadnjih sto godina nije uspeo da realizuje, dok, naravno pre par godina nije obelodanjen čuveni projekat "Beograd na vodi", koji izaziva izuzetno podeljena mišljenja među građanima Beograda. Projekat je za sada obustavljen jer je došlo do komplikacija - naime, tlo na savskoj obali je previše nestabilno za bilo kakve arhitektonske poteze jer je zemljište puno vode, te su arapski investitori rešili da dignu ruke od projekta, a danas se spekuliše o tome ko pojekat preuzima - ako je verovati skorašnjim izjavama medija, biće da su Kinezi, pošto oni imaju neophodnu tehnologiju za drenažu.
Za sad možemo samo da nagađamo da li će, i kako ovaj projekat biti završen, ali svakako imamo nade za ovaj veliki poduhvat. Po planovima koji su nam bili prikazani bezbroj puta, ovo podneblje bi stvarno moglo da zaživi kao novi centar grada, urbanizovan i prilagođen beogradskom životu, sa mnoštvo kako komercijalnih, tako i stambenih kompleksa.
Ovo međutim, ne umanjuje činjenicu da je Savamala i dalje velika atrakcija za turiste zbog svoje istorije, a od nedavno i skandala koji je prate od kad je započeta priča o ovom projektu. Ono što je važno napomenuti međutim, jeste da su apartmani Beograd Savamala vrlo traženi od strane beogradskih posetilaca, zbog neposredne blizine prevoza, centra grada, kao i važnih punktova u gradu.
Ako izuzmemo mračni veo koji prati ovo naselje kao uzrok skandala oko rušenja znamenitih zgrada na njenom prostoru kako bi se napravila mesta za komercijalne objekte, kao i restruktuiranje čitavog kompleksa radi bolje povezanosti sa ostatkom grada i dobrim funkcionisanjem vodovodnih, elektro i kanalizacionih mreža, ovo mesto i dalje živi i opstaje. Puno je ljudi i mnoge nevladine organizacije se trude da ga sačuvaju kroz razne proteste i peticije.
Dve strane medalje su ovde: sa jedne strane postoji jedno mesto kulture i bogate istorije koje je zašušteno dugi niz godina, dok s druge strane imamo vladu i strane investitore koji bi uradili potpuni "revamp" naselja koje bi ga u korenu promenilo. Obe strane imaju i pozitivne i negativne strane i već nekoliko godina unazad, tačnije od otkrivanja projekta 2014. godine, pa do dana današnjeg, ljudi naginju čas na jednu, čas na drugu stranu.
Jednoga dana, nadam se, će uspeti da se uspostavi balans - kako zbog dobrobiti naših građana, tako i u cilju očuvanja bogate kulture Beograda.
Comments
Post a Comment